Logosuunnittelu
Hyvä logo ei vain näytä hyvältä – se tuntuu oikealta. Logon tehtävänä on kiteyttää yrityksen persoona siten, että sen tunnistaa yhdellä vilkaisulla. Logosuunnittelu pohjautuu aina ymmärrykseen yrityksen identiteetistä ja toimintaympäristöstä.
Logo voi olla tekstimuotoinen tai yhdistelmä, jossa tekstilogoa täydentää graafinen symboli eli liikemerkki. Suunnittelu alkaa aina keskustelulla art directorin eli graafisen suunnittelijan kanssa. AD kerää keskustelun pohjalta yhteen asiakkaan toiveet ja keskeiset tekijät, joiden tulee näkyä logossa, esimerkiksi sen muodoissa ja väreissä, tavalla tai toisella.
Pelkät logotiedostot tai graafinen ohjeisto
Voit tilata meiltä pelkän logon, jolloin saat logosta eri versiot painokäyttöön ja digitaaliseen käyttöön. Moni yritys tarvitsee kuitenkin sekä sisäiseen käyttöön että yhteistyökumppaneille graafisen ohjeiston, jossa havainnollistetaan logon käyttöä eri tilanteissa. Ohjeisto on helppo lähettää suoraan painotalolle, yhteistyökumppanille tai vaikka t-paitojen tekijälle.
Katso esimerkkejä logoistamme
Graafinen ohjeisto
Sisältö
- miten logoa käytetään eri taustoilla ja pinnoilla
- mitä värejä käytetään (cmyk, rgb, html, Pantone)
- logon suoja-alueet ja mittasuhteet
- esimerkkejä logon käytöstä esim. työvaatteissa tai markkinointimateriaaleissa
Värisuunnitelu
Logosuunnittelun lisäksi voidaan tehdä myös värisuunnittelu. Näitä lisä- ja tehostevärejä käytetään mm. verkkosivuilla, somemarkkinoinnissa, esitteissä ja mainonnassa. Värien johdonmukainen käyttö rakentaa visuaalisesti tunnistettavaa brändiä.
Yrityksen logosuunnittelun hyödyt
- logo tiivistää yrityksen persoonan ja tekee siitä tunnistettavan
- selkeä ja viimeistelty logo toimii kaikissa kanavissa ja materiaaleissa
- värit, fontti ja mittasuhteet mietitty valmiiksi – ei arvailua jatkossa
- saat kaikki tarvittavat logoversiot ja tiedostomuodot yhdellä kertaa
- graafinen ohjeisto: kaikki logoa käyttävät tietävät, miten logoa tulee soveltaa eri materiaaleissa
Logosuunnittelun vaiheet ja käytännöt
- Aloituskeskustelu. Aloituskeskustelussa käydään läpi yrityksen persoona, toimiala ja erottuminen.
- Luonnokset. Asiakkaalle toimitetaan luonnokset logosta.
- Jatkokehitys. Valittu logo viimeistellään mm. fontin, liikemerkin ja värivalintojen osalta.
- Eri versiot. Asiakkaalle toimitetaan logosta eri versioita, kuten tumma, vaalea, yksivärinen ja pysty- tai vaakamuotoinen.
- Toimitus. Logo toimitetaan asiakkaalle eri tiedostomuodoissa, eli vektorimuodoissa (.ai, .pdf) ja käyttövalmiina png.-muodossa.
- Graafinen ohjeisto. Asiakkaalle toimitetaan graafinen ohjeisto logon käytöstä ja väreistä.
Varaa maksuton keskustelu logosuunnittelun laajuudesta: AD Minna Husa, 044 411 3123, minna.husa@herea.fi
Varaa aikaKaipaako logon lisäksi koko yritysilmeenne päivitystä? Lue lisää brändiuudistuksesta!








